Obsah stránky
Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností
Submenu
Tato pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností (dále jen „Pravidla“) se vztahují na vyřizování petic a stížností doručených Obecnímu úřadu Chanovice.
Pro vyřizování petic platí usnesení příslušného zákona (85/1990 Sb., o právu petičním) a postup stanovený těmito Pravidly. Pro vyřizování stížností platí tato Pravidla.
Obec Chanovice, Chanovice 36, 341 01 Horažďovice, IČO: 00255556
Vnitřní předpis č. 1/2013
Pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností
přijatá podle § 102, odst. 2, písm. n) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, § 7 zákona č. 85/1990 Sb.,
o právu petičním a § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád
I. Úvod
Tato pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností (dále jen „Pravidla“) se vztahují na vyřizování petic a stížností doručených Obecnímu úřadu Chanovice.
Pro vyřizování petic platí usnesení příslušného zákona (85/1990 Sb., o právu petičním) a postup stanovený těmito Pravidly. Pro vyřizování stížností platí tato Pravidla.
II. Vymezení pojmů
Pro určení druhu podání je rozhodující jeho obsah a nikoliv název.
Petice – peticí se rozumí písemná žádost, návrh a stížnost ve věcech veřejného nebo společenského zájmu, které patří do působnosti orgánu státní správy nebo orgánu územní samosprávy, pokud jim byla působnost státního orgánu svěřena.
Žádost podle zákona č. 128/2000 Sb., – podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. f) mohou občané obce požadovat projednání určité záležitosti v samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce.
Stížnost – písemné nebo ústní podání, kterým se fyzické nebo právnické osoby domáhají ochrany svých práv a právem chráněných zájmů, k jejichž ohrožení nebo porušení došlo činností orgánů a organizací nebo jednáním jejich pracovníků, případně i občanů a jejichž řešení spadá do působnosti orgánů města.
III. Náležitosti
Petice podle zákona č. 85/1990 Sb., se podává v písemné formě a musí být opatřena jménem, příjmením a bydlištěm toho, kdo ji podává. Podává-li ji petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat a musí obsahovat další náležitosti stanovené zákonem.
Žádost podle § 16 odst. 2 písm. f) zák. č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů mohou podat pouze občané obce, kteří dosáhli věku 18 let, jsou státními občany ČR a jsou v obci hlášení k trvalému pobytu, dále fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost.
Stížnost se podává písemně. Je možné ji zaslat poštou, doručit osobně na Obecní úřad Chanovice, popř. jiným způsobem (datové stránky, mail). Jde-li o ústní a telefonické podání stížnosti, je příslušný pracovník oprávněn vyřídit tuto stížnost ihned na místě a upozornit stěžovatele, že v případě, když není stěžovatel s vyřízením stížnosti spokojen, může ji podat písemně. Ústně přijaté stížnosti nebudou evidovány.
IV. Podací a evidenční místo
Podacím a evidenčním místem pro příjem písemných stížností je Obecní úřad Chanovice, Chanovice 36, 341 01 Horažďovice. Stížnost bude postoupena starostovi. Vyřízené petice a stížnosti předá starosta zpět na podatelnu k založení.
Přijímá se vždy originál písemnosti, kopie pouze v případě, že je dávána obci na vědomí. Na písemnosti doručené na vědomí se až na důvodné výjimky neodpovídá.
V. Příslušnost k vyřízení
Pro příslušnost k vyřízení je rozhodující rozdělení kompetencí podle právních předpisů.
Je-li petice nebo stížnost adresována zastupitelstvu nebo radě města, je třeba v první řadě posoudit, zda daná záležitost je vůbec v kompetenci tohoto orgánu. V tomto případě bude adresát o přijetí písemnosti a jejím vyřízení vyrozuměn.
VI. Vyřizování petic a stížností
1. Stížnosti je po přijetí a zaevidování postoupena starostovi. Ten opatří všechny potřebné podklady, objektivně je vyhodnotí, posoudí oprávněnost uvedených tvrzení a případně sjedná nápravu. O výsledku šetření odesilatele vyrozumí.
2. Prošetření stížností musí být prováděno bez průtahů a hospodárně, musí být prošetřeny všechny podstatné body stížnosti.
3. Stížnosti, které není třeba prošetřovat na místě samém nebo na podkladě vyjádření příslušných orgánů, případně spisového materiálu, musí být vyřízeny do 10 dnů od doručení příslušnému orgánu. Přijetí této stížnosti se písemně stěžovateli nepotvrzuje.
4. Přijetí stížnosti, kterou nelze vyřítit do 10 dnů od doručení, musí být stěžovateli písemně potvrzeno do 10 dnů ode dne doručení a zaevidování.
5. Nenáleží-li vyřízení stížnosti do působnosti obce nebo obecního úřadu, musí být tato stížnost do 5 dnů ode dne doručení postoupena k vyřízení příslušnému orgánu a stěžovatel musí být o tomto vyrozuměn.
6. Stížnosti se zásadně nedávají k vyřízení osobě, vůči níž či její práci směřují.
7. Při řešení petic je nezbytné zajistit zákony stanovenou ochranu osobnosti, osobních údajů, hospodářského a jiného tajemství a šetřit práva účastníků a dotčených osob.
8. Postup při řešení a obsah založeného spisu musí být v souladu s příslušnými zákony. Kompletní spisový materiál, týkající se stížnosti zakládá referentka obecního úřadu.
9. Opakuje-li se stížnost nebo petice, je nutné přezkoumat, zda původní stížnost byla správně vyřízena. Na opakovanou stížnost se hledí jako na nové podání, jen pokud obsahuje nové skutečnosti. Neobsahuje-li nové skutečnosti, není třeba potvrzovat její příjem, ani ji prošetřovat.
VII. Závěrečná ustanovení
Tato Pravidla byla schválena Radou Obce Chanovice dne 31.7.2013.
Tato Pravidla nabývají účinnosti dnem schválení.
Ing. Pavel Hlaváč
místostarosta
Petr Klásek
starosta